Största söktjänsten populärast – men inte alltid bäst




En researchrapport från analysföretaget Vividence har undersökt sökmotorbranschen och för första gången hur användarna upplever tjänsterna. Inte oväntat är det sökmotorjätten Google som är den mest populära av dem alla.
Undersökningen visade att Google:s framgång huvudsakligen är baserad på deras starka varumärke samt den rena och enkla designen av själva sökresultaten. Vividence rapport visar, tvärtemot vad många har trott, att Google inte verkar ha några speciella fördelar framför andra söktjänster baserat på de verkliga sökningarna som användarna gör. Googles användare upplevde det dock som att tjänsten var bättre när det gäller sökningar men Vividence kunde konstatera att det i själva verket inte var någon större skillnad gentemot de större konkurrerande sökmotorerna Yahoo!, Ask Jeeves, Lycos och MSN.

Varumärkets styrka och användarnas lojalitet och positiva upplevelse av Google är en intressant observation och något som visar på den enorma betydelsen av ett starkt varumärke. För sökmotorbranschen innebär det dock att slaget om denna marknad är lång från över poängterar Vividence i sin rapport. För professionella researchers som länge haft Google som primärt sökverktyg p.g.a. av överlägsna sökresultat kan det för övrigt också vara läge att se närmare på flera verktyg om man inte redan gjort det. Som alltid gäller det att inte bara förlita sig på en söktjänst.

Källa: Vividence