Söktjänster i fokus – ny tjänst och design ger resultat?




”Räkna aldrig bort Microsoft” – ungefär så brukar det heta när man diskuterar områden som Microsoft satsar på men inte är den ledande aktören. Uttrycket känns åter relevant nu när Microsoft har bestämt sig för att sökmotormarknaden är ett prioriterat område för företaget. Planen är lagd och nu börjar vi se första tecknen på att man menar allvar med sina målsättningar att konkurrera med framförallt Google och Yahoo.

Det första steget har man nu gjort på designsidan där man på Google-vis minimerat sökverktyget och tagit bort all information som inte behövs för själva webbsökningen. Detta har nu presenterats i en ny version av MSN Search som du kan testa här. MSN Search är dock fortfarande beroende av sökteknik från sitt Yahoo-samarbete, vilket gör att så stor skillnad på sökresultaten är det inte och framförallt kan man inte tjäna lika mycket pengar på sin tjänst. Detta ska nu Microsoft dock ändra på med besked senare under året då man kommer att lansera sin egen sökindexteknik för att driva MSN Search. Om vi kombinerar detta med utökat integration med kommande versioner av operativsystem i vanliga PC-datorer så finns det skäl att tro på det inledande talesättet. Även om Google har ett enormt försprång så kan vi nog räkna med att Microsoft kommer att ta en allt större del av denna växande sökmarknad.

Källa: MSN Search