Observer köper upp nytt företag




Observer meddelar idag att de stärker sitt kunderbjudande genom att förvärva verksamheten i amerikanska företaget MediaMap för 23 miljoner dollar.

Med förvärvet sammanförs två av USA:s ledande leverantörer av informationstjänster till användare inom PR och kommunikation. MediaMap omsätter cirka 13 miljoner dollar per år och erbjuder databaser och IT-applikationer för hantering av kontaktinformation om media och journalister. Tjänsteutbudet innehåller bland annat fördjupad information om media som bevakar företag inom främst hälsovård och läkemedel, telekommunikation och IT, finansiella tjänster och konsumentvaror.
Huvudägare är riskkapitalbolaget Warburg Pincus.

Såväl Observers som MediaMaps kunder kommer nu att ha tillgång både till Observers lösningar, med stor bredd i medieinformationen samt MediaMaps lösning med djupgående branschspecifik information. Observer har, sedan förvärvet av amerikanska Bacon’s i slutet av 2001, framgångsrikt erbjudit sina tjänster inom omvärldsbevakning även till databaskunder. Även MediaMaps kundbas får nu tillgång till kvalificerade tjänster inom omvärldsbevakning.

Källa: Observer