Under 2008 får kommunikationslösningar en allt större betydelse för företagens totala miljöarbete enligt Telias Trendspaning 2008, där nio av tio beslutsfattare anser att miljövinster, som exempelvis minskat resande, väger tungt i investeringsbeslut. Årets spaning visar också att vart tionde företag chattar med sina kunder. Var femte företag använder idag telefonmöten. På ett år har användningen ökat med hela 140 procent, från 9 till 22 procent. Videomöten är också på frammarsch och har ökat med nästan 200 procent på ett år, från 7 till 20 procent.
En tydlig trend är att svenska företag markant ökar sin digitala kommunikation med kunderna. Fyra av tio företag skickar regelbundet e-nyhetsbrev till sina kunder, vilket är en ökning med 50 procent jämfört med förra året. Vart tionde företag (12 procent) har idag chatt-funktion på sin webb – en ökning med 100 procent på ett år, då motsvarande siffra var 5 procent. Bloggen blir också viktigare – 15 procent av företagen bloggar idag, jämfört med fyra procent förra året.
Undersökningen av företag består av 500 personer i beslutsfattande position som har svarat på frågor om kommunikationen på jobbet. Trendspaningen är producerad i samarbete med trend- och omvärldsanalysföretaget United Minds.
Källa: TeliaSonera Sverige AB