Mediabyrån Mediacom bevakar konkurrenter med XML-server från CNet




Sveriges största mediabyrå Mediacom (www.mediacom.se) satsar nu på XML-servern Visual Net från svenska CNet. Med sitt nya system ”MediaCompetitor” kan Mediacom samla in statistik och konkurrentinformation från olika källor och sammanföra det i ett internt analyssystem.
Mediacom planerar och placerar reklamkampanjer och behöver i sitt arbete serva sina kunder med analyser och rapporter om konkurrenternas mediaaktiviteter. Tidigare fick Mediacom köpa statistik från olika marknadsundersökare som levererades i olika format.
”Vi var tvungna att manuellt mata in alla uppgifter i ett eget system. Det var tidsödande och kostsamt att ge våra kunder den återrapportering de kräver”, säger Mats Thomasson analyschef på Mediacom.
Med Visual Net Server från CNet kopplar man nu istället upp sig direkt mot olika externa informationsleverantörer, till exempel SIFO och Sverigebarometern. Statistik hämtas in via XML till en Webbläsare, där analytikern kan sammanföra och granska data från flera olika källor samt lägga till egna data. Med en knapptryckning överförs sedan data via ett XML-format in till en intern databas. Från databasen kan sedan en mängd olika skräddarsydda marknadsrapporter publiceras.
MediaCompetitor-systemet används redan i Sverige och testas nu i övriga Norden av Mediacoms olika dotterbolag.

Källa: CNet Svenska AB