IKEA bäst på professionell information




IKEA mottog idag Stora Informationspriset 2005. Priset delades ut av Sveriges Informationsförening under Informationens Dag i Konserthuset. Motiveringen lyder: “All professionell information och kommunikation startar på hemmaplan. Med tydliga kärnvärden har IKEA byggt sin företagskultur på ett långsiktigt, medvetet och planerat sätt. Företaget har genom att lyfta fram sina unika särdrag lagt grunden för IKEAs affärsmässiga framgång med ett starkt varumärke såväl nationellt som internationellt. Det finns en själ och det finns en kropp som företaget profilerat tydligt både internt och externt i sin kommunikation till medarbetare och kunder.”

”Det är jätteroligt att få priset, en verklig glädje för företaget, mig och alla mina kollegor. IKEA har en tydlig vision och en stark företagskultur. Det gör det möjligt att arbeta långsiktigt och strategiskt med kommunikation och därmed stärka varumärket”, kommenterade Marianne Barner, informationsdirektör på IKEA, som representerade IKEA vid prisutdelningen.

Stora Informationspriset delas sedan 1990 ut av Sveriges Informationsförening. Priset kan delas ut till “en ledarperson i ett företag, en organisation, offentlig förvaltning eller till ett projekt som framgångsrikt använt information och kommunikation i ett strategiskt helhetsperspektiv”. Pristagaren utses varje år av föreningens styrelse och offentliggörs under Informationens Dag.

Källa: Sveriges Informationsförening