AffärsData analyserar floskler




Att tänka utanför boxen, ligga i framkant och att marinera frågan ligger på svenskarnas floskeltopp enligt Stockholm Media Week. Men hur mycket används egentligen dessa floskler av näringslivet? Omvärldsbevakningsföretaget AffärsData har granskat floskler i näringslivet och hur ofta de förekommer i media. Granskningen är baserad på Stockholm Media Weeks tio i topp-lista och visar förekomsten av dessa floskler under ett års tid i media.
AffärsDatas siffror visar att ”ta rygg” är den i särklass populäraste floskeln. På andraplatsen hamnar ”ligga i framkant” och ”hygienfaktor” tar bronsplatsen. Trots topp-femplaceringar på Floskeltoppen hos Stockholm Media Week har att ”marinera frågan” eller få ”biggest bang for the buck” inte förekommit alls i svensk näringslivsmedia under tidsperioden.

Stockholm Media Week topp-tio, 24/4
1. Tänka utanför boxen
2. Ligga(er) i framkant
3. Biggest bang for the buck
4. Marinera frågan
5. Win win situation
6. Ta rygg
7. Highlighta
8. Hygienfaktor
9. Pinpointa
10. Helikopterperspektiv

AffärsDatas nyhetsdatabas 20/4-06-20/4-07
1. Ta(r) rygg 139
2. Ligga(er) i framkant 49
3. Hygienfaktor 33
4. Helikopterperspektiv 26
5. Win win situation 16
6. Pinpointa 7
7. Highlighta 3
8. Tänka utanför boxen 2
9. Marinera frågan 0
10. Biggest bang for the buck 0

Källa: AffärsData